Logika ir žinios pripažįsta, kad jūrinius kadrus ruošti tinkamiausia yra plaukiojant burlaiviais. Taip buvo prieškaryje, kai Eriksono buriniuose laivuose Suomijoje mokėsi, praktikavosi mūsų jūrininkai, o Marienhamn ir Turku mokyklose jie įgydavo aukštas kapitonų kvalifikacijas. Senosios jūrinės valstybės neskuba nurašyti senųjų burlaivių, jie tarnauja jūrininkų mokymo programoje, o kartais prestižo demonstravimui.
Jau 1938 m. Stokholme surengtas pirmasis mokomųjų burlaivių sąskrydis. Tik po dešimtmečio, po karų, 1956 m. atkurta STA (Sail training association) – mokomųjų burlaivių sąjunga, kurios veikla stebina savo renginiais, įgulų dalyvių paradais mieste, burlaivių paradais jūroje, perplaukimais, lenktynėmis ir jūrinės nuovokos skleidimu.
Per mano jūrinio buriavimo laiką kaip žiūrovas esu aplankęs dešimt renginių, kurie vadinosi „Cutty Sark“, vėliau pervadinti į „Tall Ships Races“. Atsiradus galimybėms specialiai vykdavau jų pažiūrėti. Klaipėdoje šį renginį matėme 2009 ir 2011 m., o šių metų (2024) regata prasidėjo Klaipėdoje. Pirmas etapas – lenktynės iki Helsinkio, toliau draugystės perplaukimas Helsinkis–Talinas, Talinas–Turku lenktynės, Turku–Marienhamn perplaukimas ir Marienhamn–Ščetinas lenktynės. Lietuvos buriuotojai ieškojo galimybių dalyvauti renginiuose. Jachtos dalyvės suskirstytos į divizionus ir klases. Jachtos „Lietuva“, „Laisvė“ ir „Žilvinas“ 1992 m. dalyvavo minint 500 metų Kolumbo kelionių sukaktį, 2004 m. „Lietuva“ savo „D“ klasėje užėmė 19 vietą, o 2008 m. pasiekė čempiono titulą. KU (Klaipėdos universiteto) škuna „Brabander“ kartais registruojama pilnai renginio programai, o visaginiečio Erlando jachta „Tinike“, kurios parvaryme iš Olandijos man teko talkininkauti, buvo užsiregistravusi „Tall Ships Races“ kažkuriame etape. Mat tam reikia nemažų lėšų.
Kelis dešimtmečius šios regatos vadinosi savo laiku įspūdingiausio, greičiausio burlaivio (pastatyto 1869 m.) „Cutty sark“ vardu, nes didžiausia regatų rėmėja ir taip dariusi savo gėrimų reklamą buvo škotiško viskio gamintoja firma „Berry Bros&Rudd“. Tačiau analizuojant sporto ir gėrimų reklamos nesuderinamumą nuo 2002 m. firma paskelbė savo paramos misiją baigianti. Tarp kitko, „Cutty sark“ burlaivio, dabar stovinčio Londone „Grinvičio“ muziejuje, atsiradimo ir veiklos įstorija yra verta dėmesio.
STA tapo tarptautine (international) STI ir priėmė „Tall Ships Races” (aukštųjų laivų lenktynės) pavadinimą. STI narės yra per 20 nacionalinių organizacijų Amerikoje, Australijoje, bet daugiausia Europoje; mūsų kaimynės Latvija, Lenkija, Rusija irgi yra STI narės, o Lietuva – prisipažįstu, nežinau.
Ne kiekvienais metais šios įspūdingos lenktynės pasiekia Baltiją ir ne visuomet Europą, nes vyksta Pietų pusrutulyje, toli nuo mūsų kraštų.
Surinkę draugų ir bendradarbių įgulą, norinčių pamatyti eilinį „Tall Ships Races” renginį Švedijos Šiaurės jūros pakrantėje Geteborge, 1997-08-9 d. išplaukėme. Įguloje – Levas Kontrimavičius, Aldevinas Kiauda, Donata Jurkšaitė, kauniečiai Mindaugas su Gediminu ir Jonas Dulinskas su dukra. Maršrutas iki Kopenhagos navigacinių problemų nesudarė, tačiau už Helsingborgo – Helsingioro teko paprakaituoti, nes turėjome tik generalinį jūrlapį. Vienoje saloje buvome užsukę įsigyti smulkesnį jūrlapį, tačiau galėjome tik pasižiūrėti į jį, kai ką užsirašėme, ko nesimatė mūsiškėje „kortoje“.
Atmintyje užsiliko šie ryškiausi vaizdai: parade miesto gatvėmis Arabų Emyratų laivo „Oman“ įgula žygiavo mojuodama nuogais ilgais kardais, o miesto eisenoje beveik visuose renginiuose būdavo viduramžių rūbais apsitaisę ar cirko triukus atliekantys dalyviai. Nustebino Geteborgo laivų paradas jūroje, kai aplinkui matėsi ne mažiau 3 ar 4 tūkstančiai laivų. Visi pasaulio mokomieji burlaiviai, ypač pastatyti „aukso burių amžiuje“, yra preciziškai sutvarkyti, išblizginti, nulakuoti, tačiau „Amerigo vespuči“ buvo man gražiausias.