Tikriausiai nieko nenustebinsiu pasakiusi, kad mes, pedagogai, dirbame jau valstybės sukurtoje švietimo sistemoje. Nuolat keičiamoje ir vis dar tobulinamoje. Dažnai padūsaujame gavę naujas instrukcijas ar potvarkius. Kartais išgirstame ir pasakymus, „o ką aš galiu pakeisti, tai nurodymas „iš viršaus”. Tačiau mano manymu, konkrečios mokyklos ugdymo rezultatai priklauso ne tik nuo mokytojo darbą reglamentuojančių Švietimo ministerijos dokumentų, bet ir nuo toje mokykloje dirbančių pedagogų iniciatyvų bei įdėtų pastangų gerinti mokinių ugdymo kokybę ir pačių norą nuolat tobulėti. Ne žodžiais, o konkrečiais darbais. Ir tiesiog šių savo minčių patvirtinimui radau profesoriaus Vytauto Landsbergio tokius pasakytus žodžius: „Aš norėčiau, kad mano šalis ir žmonės būtų ilgai ir gražiai. Kaip baigiasi pasakos, gerosios pasakos, kaip jie ilgai ir gražiai gyveno; aš taip norėčiau. Tada šiek tiek ir pats gali įsivaizduoti, kad ką darei, tai ne visai veltui, tai tęsis, kas nors iš to bus.“ Taip tikriausiai ir kiekvienas pedagogas susimąsto, o ką jis paliks po savęs. Žinoma, norisi palikti geriau nei radai. Tam mes ir dirbame. Ne tik dabarčiai, bet ir ateičiai. Ir mūsų tikslas – išugdyti visapusišką ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio pilietį. Tokios dabar realijos. O tam reikalingi tam tikri įrankiai.
Viena iš pagalbos priemonių pedagogams ugdymo procesui gerinti yra vidaus auditas. Išgirdę žodį „auditas” iš karto suprantame, kad vyks tikrinimas, kas nėra malonu. Bet turėtume žinoti, kad tai kur kas platesnė sąvoka, kuri apibrėžia visos bendruomenės darbo įsivertinimą, taip pat norima įsitikinti, kad dirbama taip, kaip suplanuota, tai pagalba rasti trūkumus ir juos ištaisyti. Svarbiausia, jog įvertinama darbo kokybė, pateikiamos rekomendacijos veiklai tobulinti. Vidaus auditas Marijampolės Rimanto Stankevičiaus pagrindinėje mokykloje pradėtas vykdyti ne taip ir seniai – 2015 metais. Dar tuomet mokyklos direktorė Asta Ivoškaitė pabrėžė, koks jis yra svarbus tobulinant moksleivių ugdymo kokybę. Auditas turi būti naudingas ne tik pedagogams, bet ir visai mokyklos bendruomenei. Jis yra neatskiriama mūsų mokyklos darbo kontrolės dalis, būtina įgyti visos bendruomenės pasitikėjimą ir planuojant veiksmingą mokyklos darbą.
Veiklą mokyklos vidaus audito grupė pradėjo nuo plačiojo audito. Į pagalbą pasitelkėme ne tik mokyklos veiklos kokybės įsivertinimo rodiklius, bet ir IQES online Lietuva klausimyną. Tyrėme sritį „Ugdymas ir mokinių patirtys”. Džiugu, kad audite aktyviai dalyvavo visi mokyklos bendruomenės nariai. Ypač nudžiugino moksleivių tėvų aktyvumas – apklausoje dalyvavo beveik 40%. Apibendrinę gautus rezultatus ėmėmės giluminio audito ir tyrėme ugdymo ir mokinių patirčių sritį. Rezultatai vėlgi nudžiugino. Net žemiausios klausimynų atsakymų vertės buvo aukštesnės už neigiamas vertes. Tačiau itin svarbu yra vykdomo audito tęstinumas. Viena iš žemesnių verčių buvo mokyklos bendruomenės bendradarbiavimas. Taigi 2017 metų pavasarį atlikome teminį auditą. Pasirinkome teminio audito srities „Lyderystė ir vadyba” temą „Mokymasis ir veikimas komandomis”. Vykdydami teminį auditą žodį „komanda” vertinome plačiąja prasme – tai visi mokyklos bendruomenės nariai. Išanalizavę gautus rezultatus reziumavome, kad viena iš svarbiausių komandos grandžių mokinių ugdymo procese yra tėvai. Džiugu, kad jie noriai dalyvauja mokyklos veikloje. Mokyklos bibliotekos vedėjos Laimos Vaičiūnienės nuomone, mūsų mokyklos tėveliams tikrai netrūksta iniciatyvų, pasiūlymų, ir jie ypač aktyviai dalyvauja knygų skaitymo skatinimo projektuose „Knygomis tarsi skraidau” ir „Knygos juda arba paralelės”. Tėvai kartu su savo vaikais šoka, vaidina, dalyvauja rytmetiniuose knygų skaitymuose, kuria pasakas, remia projektą materialiai. Taip pat didelį dėmesį darbui su tėvais skiria ir klasių auklėtojai. Moksleiviai kartu su tėvais vyksta į ekskursijas, dalyvauja sporto varžybose, vakaronėse, kartu pildo ir mokslo metų lūkesčių lapus. Pavasarį rezultatai aptariami, analizuojami, daromos išvados bendruose klasių bendruomenių susirinkimuose. Jau tradicija tapo moksleivių apsilankymai tėvelių darbovietėse. Na, o paskutinė graži iniciatyva – tėveliai pavadavo mokytojus Mokytojo dienos proga. Ina Andriušienė mokė 1a klasės mokinukus molio lipdinių. 4a klasėje apie saugų elgesį gatvėje kalbėjo Oksana Papečkienė. Su krepšinio paslaptimis 5c klasę supažindino Sigutė Vyšniauskienė. O ir vyresniųjų klasių moksleiviai neliko nuskriausti – tėveliai mokė inovacijų, ekonomikos, kalbėjo apie ateities mokyklą, Europos sąjungą. Aptarti vykusių pamokų mokytojai su savo naujaisiais kolegomis susirinko prie kavos puodelio. Buvo smagu matyti visų linksmus veidus, jausti bendrystę ir norą nesustoti, ieškoti naujų bendradarbiavimo būdų.
Nebijokime tėvų įsileisti į mokyklą. Kalbėkimės, spręskime problemas kartu, ieškokime idėjų, nebijokime klysti. Svarbiausia išgirsti vieniems kitus. Gal tada ir tėvų neigiamų atsiliepimų žiniasklaidoje sulauksime mažiau. Juk blogos emocijos ir pyktis kyla iš nežinojimo ir nesupratimo. O mūsų, pedagogų, pareiga ne tik mokyti vaikus, mūsų veikla neturi tik tuo apsiriboti. Manyčiau, tai pasenęs požiūris. Mokytojas yra įvairių moksleivio kompetencijų ugdytojas, o jo pati didžiausia pagalbininkė gali būti mokinio šeima. Taigi dirbdami kartu tikrai mokyklą padarysime patrauklesnę moksleiviams. O vidaus audito grupės šiais mokslo metais laukia nauji iššūkiai. Mums tikrai rūpi, ką paliksime po savęs.
Marijampolės Rimanto Stankevičiaus pagrindinės mokyklos
vidaus audito grupės narė Jurgita Papečkytė
na mokyklos vaizdas, jaukumas tikrai duoda norą mokytis. vien ateiti yra smagiau į gražią vietą, o jei dar mokytojai nuostabūs.. mes vaiką vedam į privačią mokyklą, ugdymo kainos nėra tokios didelės, kai žinai, kad visa tai nuves vaiko ugdymą į kitą lygį