Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Marijampolės departamentas (toliau – Marijampolės departamentas) informuoja, kad nuo 2017 m. gegužės 1 d. įsigaliojo nauja Lietuvos higienos norma HN 39:2016 „Pirčių visuomenės sveikatos saugos reikalavimai“ (toliau – HN 39:2016). Ši higienos norma nustato pirčių įrengimo ir priežiūros visuomenės sveikatos saugos reikalavimus, kuri privaloma fiziniams ir juridiniams asmenims, projektuojantiems, statantiems, įrengiantiems, rekonstruojantiems, remontuojantiems, eksploatuojantiems statinius ir patalpas, kuriose teikiamos pirčių paslaugos bei pirčių paslaugų teikėjams. Pirties paslaugų teikėjas privalo teikti tik saugias paslaugas, turėdamas šiai veiklai teisės akto nustatyta tvarka išduotą leidimą-higienos pasą. Pirties paslaugų teikėjas paslaugų vartotojui privalo suteikti tikslią, išsamią ir teisingą informaciją apie teikiamas paslaugas, saugų įrangos, inventoriaus naudojimą, vidaus tvarkos taisykles. Informacija pirties paslaugų vartotojui turi būti suteikta prieš paslaugų vartotojui įsigyjant paslaugas.
HN 39:2016 numatyti patalpų įrengimo ir įrangos reikalavimų pasikeitimai. Statiniai, patalpos, įrenginiai, įranga turi būti saugūs, techniškai tvarkingi, įrengti ir prižiūrimi taip, kad juos naudojant būtų išvengta nelaimingų atsitikimų (paslydimo, kritimo, susidūrimo, nudegimo, nutrenkimo, sužalojimo elektros srove, sprogimo, apsinuodijimo ir pan.). Potencialiai pavojingose vietose turi būti apsauginiai įtaisai, įspėjamieji ženklai ar kitokios priemonės (pvz., garso, šviesos), ribojančios ar neleidžiančios prieiti prie pavojingų vietų ar įrenginių.
Pirtyje turi būti persirengimo, kaitinimosi, dušo patalpos, tualetas, prireikus pagalbinė patalpa. Persirengimo patalpos (-ų) gali nebūti, jeigu pirtis įrengta apgyvendinimo, asmens sveikatos priežiūros ar kitą veiklą vykdančiame objekte ir pirties paslaugų vartotojui sudarytos sąlygos persirengti minėtą veiklą vykdančių objektų patalpose (pvz., kambaryje, palatoje, persirengimo kambaryje) ir šios patalpos yra tame pačiame pastate ar su pirtimi sujungti šildomais koridoriais, galerijomis, tuneliais.
Vartotojams turi būti plaukų džiovintuvai. Persirengimo patalpoje (-ose) turi būti ne mažiau kaip vienas plaukų džiovintuvas 10 persirengimo vietų. Dušo (prausyklos) patalpoje (-ose) dušai turi būti atskirti pertvaromis, juose įrengtos lentynos prausimosi priemonėms susidėti, kabliukai daiktams pasikabinti ir įrengtas ne mažiau kaip vienas dušo ragelis 5 persirengimo vietoms. Tualete vienas unitazas ir viena praustuvė skiriama 30 persirengimo vietų.
Jeigu šildymo prietaiso (įrenginio) paviršiaus temperatūra taškuose, kuriuose jis yra pasiekiamas, yra (gali būti) aukštesnė nei 80 °C, būtina numatyti apsaugines priemones (pvz., karščiui atspari užtvara) pirties paslaugų vartotojams nuo nudegimų apsaugoti. Jei kaitinimo krosnis kūrenama kietu kuru ir ją kurti leidžiama pirties paslaugų vartotojui, prie krosnies turi būti žarsteklis, semtuvas žarijoms ir apsauginės pirštinės.
Pirčių paslaugų teikėjas turi užtikrinti, kad ne rečiau kaip vieną kartą per metus būtų atliekamas geriamojo vandens (šalto ir karšto) mikrobiologinis tyrimas legionelėms nustatyti. Papildomi vandens tyrimai atliekami, kai vandens tiekimo sistema pradedama naudoti daugiau kaip po vieno mėnesio pertraukos, po vandens tiekimo sistemos rekonstrukcijos ar remonto, taip pat kai diagnozuojama susirgimų legionelioze. HN 39:2016 numato, kad karšto vandens čiaupe temperatūra turi būti ne žemesnė kaip 50 °C, šalto – ne aukštesnė kaip 20 °C). Karšto vandens tiekimo sistemoje vandens temperatūra kas 3 mėnesius turi būti profilaktiškai pakeliama iki 66 °C ir išlaikoma ne mažiau kaip 25 min.
Atkreiptinas dėmesys, kad numatyti reikalavimai ir šalia pirties esantiems vandens telkiniams. Jeigu pirties paslaugų vartotojams įrengtos maudymosi vietos, kurios nėra teisės aktų nustatyta tvarka įteisintos kaip paplūdimiai, jos turi būti pažymėtos, švarios, įrengtas priėjimas prie vandens – neslidus, neklampus, saugus. Jeigu maudytis draudžiama arba nerekomenduojama, informacija paslaugų vartotojui turi būti pateikiama raštu, nurodant priežastis, gerai matomoje vietoje.
Asta ŠAUČIŪNIENĖ,
Marijampolės departamento direktorė
Visi šie reikalavimai atrodo taip elementariai, nesinorėtų tikėti, kad egzistuoja kokia nors pirtis be dušo.