Jau vasario 4 d. 13.00 val. Marijampolės J. Basanavičiaus aikštėje – galimybė iš naujo atrasti vieno įspūdingiausių Marijampolės statinių istoriją! Bus atidaryta paroda „LIETUVOS GELEŽINKELIŲ PERLAS: Marijampolės geležinkelio stoties keleivių rūmams – 100“.
1925 m. rugsėjo 13 d. vietinis laikraštis „Šešupės bangos“ skelbė: „Nauji stoties rūmai. Nuo rugsėjo 1 d. Marijampolės gelžkelio stotis iš savo laikinos buveinės (vagonų) perėjo į dviejų aukštų naujai pastatytą mūro namą.“ Taigi šiemet minime 100 metų sukaktį, kai buvo baigta Marijampolės geležinkelio stoties keleivių namo statyba.
Keleivių namas – taip pastatas buvo įvardintas jo autoriaus architekto Edmundo Alfonso Fryko parengtame projekte, tačiau reikia paminėti, jog tarpukario vartosenoje sutinkamas ne tik „keleivių namo”, bet ir prabangesnis „keleivių rūmų“ terminas. Tad šiandien tikrai nesuklysime šį įspūdingos architektūros ir išskirtinio grožio statinį pavadindami Marijampolės geležinkelio stoties keleivių rūmais.
Po 1918 m., geležinkeliai tapo nepriklausomos valstybės prioritetine sritimi. Jų atstatymo darbams po I pasaulinio karo po buvo skiriamos didelės lėšos, o naujai statomi išskirtinės architektūros keleivių rūmai prisidėjo ir prie naujo šalies įvaizdžio kūrimo.
Marijampolės geležinkelio stoties kompleksas – pirmoji geležinkelio stotis nepriklausomoje Lietuvoje. Garsas apie Marijampolės geležinkelio stoties keleivių rūmus sklisti pradėjo dar jų nepastačius. Buvo spausdinami atvirukai su įvairių fotografų užfiksuotais dar tik statomo ar jau pastatyto pastato vaizdais, spaudoje mirgėjo įvairios žinutės ne tik apie rūmų prabangą, bet ir didžiules statyboms skirtas lėšas ar statybų eigos sunkumus…
Dabar Marijampolės geležinkelio stotis – svarbus turizmo traukos objektas, 2018 m. jai suteiktas gražiausios Lietuvos geležinkelio stoties vardas. Parodoje kviečiame pažvelgti į Marijampolės geležinkelio stoties – Lietuvos geležinkelių perlo – 100 metų gyvavimo fragmentus.
Taip pat sužinosite:
Kaip vyko geležinkelio ruožo tiesimas?
Kas atvyko į geležinkelio atidarymo iškilmes?
Kokia buvo geležinkelio stoties kasdienybė?
Senieji traukinių tvarkaraščiai – kada „ateina“ ir „išeina“ traukiniai?
Ir kitas įdomybes!
Išvyskite, kaip atrodė geležinkelininkų žibintai, tarnautojų uniformos, pasigrožėsite įspūdinga Marijampolės geležinkelio stoties keleivių rūmų architektūra!
Marijampolės krašto ir Prezidento Kazio Griniaus muziejaus informacija