Marijampolėje, Marijonų gimnazijos salėje kovo 9 d. vyko regioninė konferencija „Aukime kartu. Šiuolaikiniai vaikai“, kurios metu buvo dalijamasi specialistų patirtimi užtikrinant sėkmingą vaiko socializaciją visuomenėje, jo interesų apsaugą ir visapusišką pagalbą vaikui ir visai šeimai. Konferencijoje pranešimus skaitė Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus vyresnysis patarėjas Egidijus Meilus, VšĮ Asmenybės brandos centro įkūrėja, psichologė, VO „Gelbėkit vaikus“ atstovė Aurelija Lingienė, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro Psichologijos skyriaus socialinė pedagogė Simona Bieliūnė ir kiti. Konferenciją organizavo Marijampolės savivaldybės administracijos Vaikų teisių apsaugos skyrius kartu su Savivaldybės bendruomenės vaiko teisių apsaugos taryba, Marijampolės Meilės Lukšienės švietimo centru bei Marijonų gimnazija. Po pranešimų vyko diskusija. Į renginį buvo pakviesti pedagogai, socialiniai darbuotojai, socialiniai pedagogai ir visi kiti, kam rūpi vaiko teisių apsauga, vaikų auklėjimo iššūkiai.
Sveikindama konferencijos dalyvius Marijampolės savivaldybės mero pavaduotoja, atliekanti mero pareigas, Irena Lunskienė sakė, kad savivaldybė yra labai susirūpinusi ir gerai žino vaikų teisių apsaugos problemas. Alternatyvų institucinei globai nebuvimas kelia sunkumų apgyvendinant tėvų globos netekusius vaikus, nepakanka kompleksinių paslaugų globėjams ar įtėviams, socialinės rizikos šeimoms, patiems vaikų teisių apsaugos darbuotojams nuolat kyla fizinė ir psichologinė grėsmė dirbant su agresyviais klientais – štai tokias bėdas ji išvardijo. „Klausimų daugiau negu atsakymų“, – sakė mero pavaduotoja ir palinkėjo konferencijos dalyviams rasti kuo daugiau atsakymų, gerų sprendimų.
Savivaldybės administracijos direktorius Sigitas Valančius pabrėžė vaiko atsiradimo šeimoje svarbą, kaip jis keičia tėvų sąmonę, bet, deja, net 287 savivaldybės vaikai auga socialinės rizikos šeimose, kur sąmoningumo ir rūpesčio trūksta.
Psichologė A. Lingienė, kalbėdama apie pagalbą kiekvienam vaikui, pradžioje priminė faktorius, kurie formuoja vaiko asmenybę. Tai yra šeima, mokykla ir visuomenė. Nuo pat pradžių svarbu, ką vaikas gaus šeimoje – (ne)saugų prisirišimą, (ne)pasitikėjimą suaugusiais? Specialistės teigimu, nesant saugumo ir pasitikėjimo, nėra lengva pasiekti, kad paauglys suprastų, jog bendrauti su jumis jam yra naudinga – jis gali daug ką sužinoti, išmokti. Kaip jam pasakyti: „Aš esu tas žmogus, kuris gali tau padėti“? Kalbėdama apie mokyklos periodą, psichologė stebėjosi, kodėl čia procesai taip vėluoja palyginti su kitų sričių pažanga. „Juk nenorėtume eiti į XX a. vidurio dantisto kabinetą ar operuotis širdies pas to meto chirurgą“, – sakė ji. Tad svarbu užduoti klausimą: „Ar esi XXI a. mokytojas?“, nes mokiniai tikrai yra XXI a. – jie nežino, kas yra eilės prie žirnelių ar ėjimas į mokyklą 7 km pėsčiomis. Mokykla turi tapti galimybių, o ne suvaržymų vieta. Ji tvirtino, kaip svarbu keisti požiūrį ir pelnyti pasitikėjimą.
Vaiko teisių kontrolieriaus vyresnysis patarėjas E. Meilus kalbėjo apie vaiką ir mokyklą, apie nūdienos iššūkius. Jis teigė, kad šalyje turima gana gera teisinė bazė apsaugoti vaiko interesus, pagaliau turimas ir smurto draudimo įstatymas, tačiau kartais bijomasi, kad vaikai per daug žinos apie savo teises. Jo teigimu, žinant teises, neatsiejamas pareigų ir atsakomybės supratimas. „Reikia paaiškinti „žaidimo taisykles“ ir nesupainioti, kas yra „geras vaikas“ ir „patogus vaikas“, – sakė jis, primindamas, kad visada galioja vaiko interesų viršenybės principas. Šiuolaikiniai tėvai ir vaikai vis dažniau gina savo teises ir tai yra gerai.
Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro Psichologijos skyriaus socialinė pedagogė S. Bieliūnė kalbėjo apie mokyklos vaiko gerovės komisijos veiklą – kokia ji, su kokiais iššūkiais susiduria. Marijampolės Petro Armino pagrindinės mokyklos socialinė pedagogė Ona Misiukevičienė išdėstė požiūrį ir savo patirtį, įgytą dirbant su šeimomis. Ką gali šeima, ar visada „obuolys nuo obels rieda netoli?“ Paaiškėjo, kad ne, nes visada yra šansas. Sesuo Živilė Mieliauskaitė SF pasakojo apie investicijų į tarpusavio santykius poreikį ir būtinumą, Marijonų gimnazijos direktorius Saulius Andriuška – apie sąlygas ir metodus užauginti laimingą žmogų. Gimnazijos mokytoja Rimanta Dragūnienė dalijosi patirtimi, kaip išbūti šiandienos pasaulyje tikru Mokytoju, o gimnazistai Kristijonas Brusokas ir Dovydas Vyšniauskas pasakojo, kaip sekasi „išbūti Mokiniu“.
Gimnazijos mokiniai konferencijos pradžioje dovanojo mokytojos Birutės Talalajevos padėtą kurti teatralizuotą kompoziciją, atskleidžiančią, kokie santykių rūpesčiai kamuoja kiekvieną gimnazistą. Kaip teigė konferencijos vedėja Vaikų teisų apsaugos skyriaus vedėja Svajonė Rainienė, gimnazijos vaikai patys atsakė į labai daug klausimų.
Viešųjų ryšių tarnyba
Aurelijos Baniulaitienės nuotraukos.